Sewaktu
mengajar, guru akan menyampaikan maklumat kepada pelajar. Dalam proses ini,
guru akan memberi dorongan kepada pelajar agar terlibat dalam proses menerima
maklumat dan pengetahuan yang disampaikan oleh guru. Keberkesanan penyampaian
maklumat oleh guru akan terbukti melalui perubahan tingkah laku pelajar,
misalnya pelajar yang bacaannya kurang lancar akan menunjukkan peningkatan
kelancaran bacaan setelah guru mengajarnya. Proses pengajaran dan pembelajaran
kerap terhalang dan maklumat yang ingin disampaikan oleh guru tidak dapat
diterima dengan baik oleh pelajar.
Sekiranya maklumat itu gagal diterima, pelajar tidak akan menunjukkan
perkembangan dalam perubahan tingkah lakunya. Kegagalan penyampaian maklumat
daripada guru kepada pelajar menyebabkan pelajar tidak mampu mentafsir diri dan
kehidupan sekelilingnya dengan tepat. Masalah sendiri pun pelajar tidak mampu
menanganinya, apalagi membantu pihak lain.
Pengajaran guru yang berkesan bukan
hanya memberi maklumat kepada pelajar, bahkan pelajar berupaya memproses
maklumat tersebut dan mengaplikasikannya sehingga berlaku perubahan tingkah
laku pelajar berkenaan. Sehubungan itu, guru seharusnya mengadakan proses
pengajaran dan pembelajaran yang berkesan supaya keupayaan pelajar dapat
dikembangkan secaramaksimum. Bagi merealisasikan hasrat tersebut, penggunaan
teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan salah satu usaha
meningkatkan keberkesanan dan kualiti ilmu pengetahuan yang disampaikan oleh
guru dapat diterima dengan lebih baik oleh para pelajar. Sebenarnya, pelbagai
usaha telah dilakukan untuk memperbaik masalah dan kelemahan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Pada tahun 1930-an, alat-alat visual seperti filem,
gambar, dan slaid dicipta untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran guru.
Penciptaan alat-alat ini telah melahirkan definisi pertama tentang teknologi
pengajaran yang dikenali sebagai komunikasi audiovisual pada tahun 1963 yang
diperkenalkan oleh Department of Audio
Visual Instruction(DAVI) yang memberi tumpuan kepada teori komunikasi dalam
proses pengajaran dan pembelajaran.
Di Malaysia, kita merujuk definisi
yang dikeluarkan oleh Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia(1988) yang
menyatakan bahawa teknologi dalam pengajaran merupakan proses yang kompleks
dalam menganalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik, dan
rasional untuk menyepadukan idea, tenaga, sumber bahan, serta kaedah dalam
meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Teknologi dalam
pengajaran dan pembelajaran wajar diberikan ruang yang cukup untuk
mengungkapkan definisi yang turut menumpukan pembinaan modal insan dalam usaha
melahirkan masyarakat yang berdaya saing,bukan sahaja dalam aspek intelek, malah
dalam aspek emosi dan spiritual juga. Oleh itu, teknologi dalam pengajaran dan
pembelajaran tidak seharusnya terbatas dalam proses di bilik darjah
semata-mata, sebaliknya aspek persekitaran kehidupan manusia juga harus diberi
perhatian.
No comments:
Post a Comment